Opkomst van de 'luxewagen'

Na de massale productie van de Jeep Willies als compacte alleskunner in oorlogstijd, bouwde Jeep in de naoorlogse periode de CJ ofwel 'Civilian Jeep' als antwoord op de groeiende vraag naar auto's voor iedereen. Die vraag veranderde echter verder in de jaren '80: de 'luxewagen' werd een begrip, mede veroorzaakt door de sterk groeiende Japanse autoindustrie die massaal betaalbare èn comfortabele auto's produceerde.

De introductie van de zéér luxe CJ-7 Limited in april 1982 was Jeep's antwoord op die vraag naar comfort. Zo is ook te lezen in hun Marketing briefing uit 1982. Stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, 5 versnellingen, soepeler vering, getinte ramen en (deels) leren bekleding etc. etc. Het bleek uiteindelijk een marketing mismatch: Jeep-rijders hadden geen behoefte aan luxe en luxewagen-rijders hadden geen behoefte aan een Jeep. De review van autotijdschrift 'Car and Driver' blijkt op dit punt (achteraf) opvallend goed! Ook Jeep Nederland had een vooruitziende blik: de CJ7-Limited werd vanwege het stevige prijskaartje (in crisisjaren) volledig genegeerd en in Nederland niet in het assortiment opgenomen.

Na ruim één jaar werd de productie al gestaakt (1983) wat de CJ-7 Limited ook meteen zeldzaam maakte; wereldwijd zijn er niet meer dan 2500 geproduceerd.

De productie van alle CJ modellen is in 1986 definitief gestopt en opgevolgd door de Wrangler maar CJ's bleven en blijven geliefd als werkpaard, onverwoestbare gebruikswagen en 4x4 offroader.

Inmiddels neemt ook de aandacht voor de Jeep CJ-7 als originele oldtimer toe. De Limited en Jamboree uitvoeringen zijn daarbinnen de zeldzame pareltjes volgens de Hagerty lijst van '9 hottest collectibles' uit 2018.

Car and Driver introduction review (April 1982): If Jeeps become any more civilized, the macho image will be hard to sustain.”